Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Applied Economics Letters

Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics

Tidskriftsartikel
Referens
Berg, Petter, Ola Palmgren och Björn Tyrefors (2020). ”Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics”. Applied Economics Letters 27(11), 915–919. doi.org/10.1080/13504851.2019.1646862

Författare
Petter Berg, Ola Palmgren, Björn Tyrefors

Denna studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur pojkar respektive flickor presterar på det så kallade Stockholmsprovet i början på gymnasiet i relation till betygen från grundskolan i matematik. I genomsnitt får pojkar som gör Stockholmsprovet fler provpoäng än flickor, men har samtidigt sämre betyg med sig från grundskolan.

Björn Tyrefors

+46 (0)8 665 4521
+46 (0)70 467 8003
bjorn.tyrefors@ifn.se