Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Incitament i organisationer och på marknader: En utveckling av flerdimensionell principal-agentteori med tillämpning på privatisering, konkurrens och outsourcing

Projektet syftar till att fördjupa studiet av gränsen mellan marknad och hierarki/byråkrati. Projektet motiveras dels av att det finns en rad frågor kring den offentliga sektorns organisation som endast i blygsam omfattning varit föremål för analys med denna utgångspunkt, dels av att man saknat ett enhetligt konceptuellt ramverk för att studera och analysera hur incitament bestäms på marknader, i hierarkier/byråkratier och i gränsytan mellan marknader och organisationer. Projektets syfte är att dels utveckla teorin för hur incitament inne i organisationer och på marknader bestäms, dels tillämpa denna teori på frågor kring organisationen av offentlig verksamhet med särskilt fokus på svensk sjukvård.

Projektansvarig
Fredrik Andersson