Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Policy Paper No. 72

Olika barn lära bäst? Kamrateffekter och utbildningspolitiska implikationer för Sverige

Policy Paper
Referens
Heller Sahlgren, Gabriel (2015). ”Olika barn lära bäst? Kamrateffekter och utbildningspolitiska implikationer för Sverige”. IFN Policy Paper nr 72. Stockholm: Institutet för Näringslivsforskning.

Författare
Gabriel Heller Sahlgren

Rapporten är skriven på uppdrag av Timbro.

I skoldebatten diskuteras ofta vikten av kamrater för elevers resultat. Med mindre blandade skolor sägs resultaten och likvärdigheten sjunka. Bland annat Skolverket har därför varnat för att skolval, som anses skapa högre skolsegregation, i sin tur kan påverka resultaten och likvärdigheten negativt.

Kamrater kan dock påverka varandra på många olika sätt, som ignoreras i debatten. Det kan till och med vara så att elever presterar bättre när de omgärdas av lägre presterande kamrater. En stor fisk i en liten damm kan ha det bättre än en liten fisk i en stor damm.