Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Går det att lyfta kunskapsresultaten i utanförskapsskolorna?

Samtidigt som den svenska skolan blivit bättre under de senaste tio åren så har uppgiften blivit svårare. En växande grupp elever – ofta med bakgrund i andra länder – har mycket tuffa förutsättningar. Detta diskuteras på ett seminarium arrangerat av Näringslivets skolforum, och medverkar gör bland annat Gabriel Heller Sahlgren, affilierad forskare vid IFN. 

tisdag
29 augusti
Tid
10.00
Plats
Storgatan 19, Stockholm Näringslivets Hus

En växande grupp elever – ofta med bakgrund i andra länder – har mycket tuffa förutsättningar när det kommer till utbildning. Många misslyckas i grundskolan eller senare på gymnasiet.

Andra länder kämpar med samma problem. Ett kontroversiellt fenomen i Storbritannien och USA är de så kallade ”no-excuses” –skolorna, ofta etablerade i vad vi i Sverige skulle kalla ”utanförskapsområden”. Den gemensamma filosofin – strikta regler och höga akademiska förväntningar på alla elever – verkar ge förvånansvärt goda resultat.

Detta diskuteras på ett seminarium arrangerat av Näringslivets skolforum den 29 augusti. 

Läs mer här. 

Extern aktivitet

Samarbete är en självklarhet för IFN som forskningsinstitution. Forskarna undervisar vid olika universitet, är talare vid externa konferenser och paneldeltagare vid diskussioner, etc. Här listas de närmaste månadernas inplanerade externa aktiviteter.