Program:
8.00 Registrering med kaffe och smörgås
8.30 – 8.50 Inledning: Hjärnans utveckling och förutsättningar för lärande
Hugo Lagercrantz, barnläkare och professor emeritus.
8.50 – 9.10 En förändrad kunskapssyn är nyckeln till förbättrade skolresultat
Magnus Henrekson, professor nationalekonomi, IFN.
9.10 – 9.35 Skolresultatens påverkan på den samhälleliga välståndsutvecklingen
Henrik Jordahl, professor nationalekonomi, Örebro universitet och IFN.
9.35 – 9.55 Digitala medier och psykisk hälsa– vad är skolans roll?
Sissela Nutley, forskare inom kognitiv neurovetenskap, Karolinska Institutet.
9.55 – 10.15 Kaffe
10.15 – 10.35 Hälsans betydelse för lärande. Nya lagen indikerar skolans ansvar
Åse Victorin, barn- och skolläkare, författare QLeva.
10.35 – 10.55 Daglig fysisk aktivitet och inlärning
Ingegerd Ericsson, fil.dr. pedagogik, docent idrottsvetenskap, grundare MUGI.
10.55 – 11.15 Handmotoriken och hjärnan – om vikten av att träna händerna genom handstil och hantverk
Eva Söderberg, slöjdlärare.
11.15 – 11.35 Koncentration – kognition. Hur kan man främja att barn utvecklar sin koncentrationsförmåga och förmåga till uthållighet?
Agneta Gulz, professor kognitionsvetenskap.
11.35 – 11.50 Barnanpassad arkitektur och lärmiljö. Hälsofrämjande, trivsam och inspirerande.
Cristina di Marco, rektor och Johannes Tovatt, arkitekt.
12.00 – 12.30 Diskussionspanel: Hur kan skolan förändras? Vilka beslut behöver skolansvariga ta för att skapa en skola som leder till bättre utveckling, hälsa och lärande? Medverkande i panelen: Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson (M), Sissela Nutley, Magnus Henrekson och Åse Victorin.