Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Ny rapport om längre skolterminers effekter

16 juni 2020

Therese Nilsson, IFN och Lunds universitet, och Martin Fischer, affilierad till IFN, samt Martin Karlsson, University of Duisburg-Es­sen, presenterade sin forskning om längre skolterminers effekt på barns livschanser när deras SNS-rapport, Långsiktiga effekter av mer under­visningstid, presenterades vid ett webbinarium anordnat av SNS. 

Rapporten baseras på forskarnas studie ”The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden” som undersökt två skolreformer i Sverige under 1900-talets första hälft. Den visar att längre terminer i grundskolan ger märkbart positiva effekter på inkomster och pensioner och att det har stor betydelse när under skolgången insatserna görs. Ju tidigare, desto större effekt. Seminariet modererades av Gabriella Chirico Willstedt, SNS, och utöver forskarna medverkade även Kristina Axén Olin (M), Peter Heddelin, rektor Amerikanska Gymnasiet, och Björn Öckert, professor i nationalekonomi och forskare vid IFAU.

Se webbinariet hos SNS