Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Likvärdig skola – En ödesfråga för Sverige

Skolans relativistiska kunskapssyn omöjliggör likvärdighet, urholkar tilliten och bäddar för nepotism och korruption

Bokkapitel
Referens
Henrekson, Magnus (2020). ”Skolans relativistiska kunskapssyn omöjliggör likvärdighet, urholkar tilliten och bäddar för nepotism och korruption”. I Mats Ögren Wanger och Zoran Alagic (red.), Likvärdig skola – En ödesfråga för Sverige (208–222). Stockholm: Natur & Kultur.

Författare
Magnus Henrekson

Redaktör
Mats Ögren Wanger, Zoran Alagic

Sveriges framgång under 1900-talet skapades av människor som gått i en skola byggd på en traditionell kunskapssyn. Dagens skola vilar tvärtom på postmoderna idéer som starkt ifrågasätter att det finns sann och viktig kunskap – vilket gör det svårt att belöna den som är ambitiös och begåvad. Men ett fungerande meritokratiskt belöningssystem är inte bara viktigt för individen, utan för hela samhället. Transparenta meritokratiska mekanismer är den enda effektiva metoden för att förhindra korruption, klientelism och nepotism.