Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Fördumningen i skolsystemet – ny bok väcker uppmärksamhet

12 april 2022

IFN-forskarna Magnus Henrekson och Johan Wennström har skrivit boken Dumbing Down – The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System and How to Reverse the Trend som nyligen getts ut av Palgrave Macmillan. Boken har laddats ned 22 000 gånger och väckt medial uppmärksamhet.

Johan Wennström, fil.dr i Statsvetenskap och forskare vid IFN, presenterar boken vid ett seminarium.

Författarna visar hur problematiken i den svenska skolan uppstått som en följd av en bristande kunskapssyn i kombination med en illa genomförd marknadsutsättning av skolan. De visar också vilka reformer som skulle krävas för att vända trenden.

Den 7 april lanserades boken vid ett seminarium som IFN arrangerade tillsammans med Lärarnas Riksförbund. Där presenterades boken av Johan Wennström. Publiken fick även höra Åsa Fahlén berätta om  LR:s syn på utvecklingen i svensk skola ur ett lärarperspektiv. Vid seminariet diskuterade även en panel bestående av Lars Hjälmered, utbildningspolitisk talesperson (M), Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall, Anne-Marie Pålsson, docent i nationalekonomi vid Lunds universitet och utredare av aktiebolagsformen i skolverksamhet samt Åsa Fahlén, ordförande LR och Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, IFN.

Redan innan seminariet uppmärksammades boken av flera ledarskribenter i bland annat Nya Wermlands-Tidningen Norrbottens-Kuriren och Svenska Dagbladet.  Paulina Neuding efterlyser en förändrad syn på skolproblematiken från borgerliga politikers håll under rubriken ”Ta fram en ny läroplan, högersfären” och har även intervjuat Magnus Henrekson i ledarredaktionens podd. Susanna Birgersson skriver om boken i en krönika i Kvartal och opinionsbildaren Ivar Arpi har i sin podd intervjuat både Johan Wennström och Magnus Henrekson om kunskapssynen och hur den enligt författarna behöver förändras för att komma tillrätta med frågor som bristande likvärdighet, otillräcklig utbildning och de konsekvenser som dagens svenska skolsystem leder till.

Här kan du se en inspelning från policyseminariet Kunskapskrisen i skolan – hur vänder vi den nedåtgående trenden?

 

På bilden syns: Eva Malm Öhrström, kommunikationschef IFN och moderator, Anne-Marie Pålsson, docent i nationalekonomi och utredare av aktiebolagsformen i skolverksamhet, Lars Hjälmered, utbildningspolitisk talesperson (M), Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi IFN samt Marie Nilsson, ordförande IF Metall.